Beszámoló az ODP-ről
Iskolánkból két tanuló (Banuta Gréta 10.B és Csatári Bettina 10.B ) részt vett az Országos Diákparlamenten, mely Székesfehérváron január 31. és február 2. között került megrendezésre. Az ODP az ügyrendek elfogadásával kezdődött, majd tanulóink négy fórum közül választhattak, a témák pedig a szakképzés, idegen nyelvi képzés, köznevelés és felsőoktatás volt.
A köznevelési fórum melyen a két küldöttünk is részt vett, nyúlt a leghosszabbra 23:00 után fejeződött be. Szóba került az intézmények állapota, az óraszámok és a mindennapos testnevelés is. A szombati napon szekció ülések következtek. A diákok 18 szekcióra lettek bontva, ahol a diákönkormányzatok működéséről és fejlődési lehetőségeiről esett szó. Ezenkívül megosztották egymással, a Megyei Diákparlamenteken összegyűjtött véleményeket, amelyekből ajánlásokat fogalmaztak meg. A nap végén pedig a szekcióból megválasztottak egy szerkesztő bizottsági tagot, aki részt vett a javaslat gyűjtemény összeállításában, az oktatási döntéshozók és a szakminisztériumok számára. Vasárnap megkezdődött a záró plenáris ülés, melyen 46 ajánlást fogalmaztak meg, amelyből 43 változtatás nélkül, kettő pontot pedig változással fogadtak el, 1 pedig kiszavazásra került.
Ajánlások – Országos Diákparlament 2020
-
A diákönkormányzat egyetértési jogának visszaállítása a Házirend és az SZMSZ diákokat érintő részeinek elfogadása és módosítása tekintetében; különösen a csengetési rend, a 0. óra, az első óra kezdési időpontja, valamint a közösségi terek használatát illetően.
-
Az iskolai diákönkormányzatok országos nyilvántartásának létrehozása (pl.: KIR), mely tartalmazza az elnök és a diákönkormányzat munkáját segítő pedagógus elérhetőségét. A diákönkormányzatokat érintő pályázatok, információk jussanak el közvetlenül a DÖK-höz ezen elérhetőségek útján.
-
Legyen elérhető egy könnyen érthető, hatályos, általános diákjogi tájékoztató.
-
A diákönkormányzat rendelkezzen egyetértési joggal, amikor az intézmény megválasztja a témahetek programját. Javasoljuk, hogy az iskolákban kerüljön megrendezésre gyermekjogi, diákjogi témanap.
-
Legyen véleményezési joga az iskolai diákönkormányzatnak az E-napló és a hozzá tartozó e-ellenőrző tanulókat érintő, elérhető funkcióiról és annak beállításairól.
-
Az e-napló központi rendszerének fejlesztői a funkciók bővítése érdekében működjenek együtt az alternatív lehetőségek fejlesztőivel.
-
Az Oktatási Hivatal dolgozzon ki országos képzési programot a diákönkormányzatok munkáját segítő pedagógusok részére, valamint biztosítson a diákönkormányzatok tagjai számára továbbképzést és tapasztalatszerzési lehetőséget.
-
A diákönkormányzatok véleményezési jogköre kerüljön kibővítésre iskolabútorok modelljének kiválasztásában.
-
Valamennyi Pedagógiai Oktatási Központ adjon ki havi rendszerességű diákhírlevelet a feliratkozó diákok, diákönkormányzatok és diákszervezetek számára.
-
A tanulótájékoztatás keretében valósuljon meg a diákok tájékoztatása, különös tekintettel a Szakképzés 4.0-ra és az új Nemzeti Alaptantervre.
-
Az intézményvezetői pályázat során a diákönkormányzat kapja vissza a véleményezési jogát.
-
A köznevelést érintő jogszabálytervezeteket az oktatásért felelős minisztérium előterjesztésében tárgyalja az Országos Diáktanács.
-
Az iskolákban és kollégiumokban legyen jó minőségű és használható (stabil és terhelésbíró) internetelérés és WIFI-hálózat.
-
A fenntartó fordítson nagyobb gondot az intézmények energiatakarékos és környezettudatos működtetésére. 2
-
Az intézmény felújítások a lehető leghamarabb történjenek meg. Az új és a felújításra kerülő épületek és eszközök környezeti és gazdasági szempontból is fenntartható és tartós módon készüljenek el.
-
A jogszabályban meghatározott taneszközlista kerüljön frissítésre és modernizálásra, különös tekintettel a digitális eszközökre, mindezt a listán szereplő eszközök rendszeres karbantartása mellett.
-
A kollégiumi szobák minőségének javítása valósuljon meg.
-
Javasoljuk, hogy készüljenek helyi, intézményi szintű gyermekvédelmi irányelvek, ehhez kapjanak az intézmények szakmai és anyagi támogatást.
-
Kérjük az oktatásért felelős minisztert, vizsgálja meg annak lehetőségeit, hogy milyen további eszközök állhatnak rendelkezésre a pedagógusok elleni verbális és fizikai bántalmazások megakadályozására és megelőzésére.
-
Helyezzenek el köznevelési intézményekben félautomata defibrillátor készüléket, továbbá képezzék ki az intézmények dolgozóit és lehetőség szerint az ott tanuló diákokat annak használatára.
-
A pedagógusképzésben és a pedagógusok körében naprakész digitális és pszichológiai oktatás, a tanárok számára szupervízió biztosítása.
-
A középiskola utolsó két évfolyamában maximum heti három testnevelésóra legyen kötelező.
-
Javasoljuk, hogy a lehető legtöbb tantárgyból csoportbontásban valósuljon meg az oktatás.
-
A tanítási szünetre eső, áthelyezendő munkanapot ne kelljen ledolgozni, azonban álljon rendelkezésre ügyeleti ellátás igény szerint.
-
A szexuális felvilágosítás ne csupán egy alkalomból álljon, illesszenek korszerű, folyamatos szexuális nevelést a tananyagba.
-
Kerüljön bővítésre a Tanítsunk Magyarországért program, a Magyarországon tanuló külföldi egyetemisták idegen nyelvi lektorként történő bevonásával.
-
Legyen lehetőség két idegen nyelv tanulására 5. osztálytól.
-
A tanulói jogviszony megszűntét követő első sikeres, legalább 45%-os szintemelő érettségi vizsga legyen ingyenes.
-
A felvi.hu kerüljön modernizálásra az Országos Diáktanács véleményének kikérésével.
-
A tavaszi érettségi időszak lezártáig jelenjen meg a következő évi tavaszi felsőoktatási felvételi eljárásrendje, és a pontszámítás módja.
-
Kerüljön kidolgozásra egy nem csak tanulmányi eredményen alapuló középiskolai ösztöndíjprogram.
-
Javasoljuk, hogy a Szakmák Éjszakája rendezvény ősszel kerüljön megrendezésre.
-
Jöjjön létre egy kampány az Országos Diákparlament népszerűsítése érdekében.
-
A kollégiumokban félévente legalább egy szülői értekezlet kerüljön megszervezésre.
-
Legyen biztosított a lemorzsolódások szakszerű megelőzése, és a már lemorzsolódott diákok felzárkóztatása.
-
A fenntartó teremtse meg a lehetőségét annak, hogy a fogyatékkal élőket képviselő szervezetek érzékenyítő programokat tarthassanak az iskolákban. Motiválja az iskolákat ezen programok befogadására.
-
Alakítsanak ki és vezessenek be egy olyan önkéntes programot, amelynek keretein belül – német mintára – a köznevelésben résztvevő tanulók a Magyar Vöröskereszt közreműködésében elsajátíthatják az alapszintű elsősegélynyújtási ismereteket, és az ott megszerzett tudást iskolai elsősegélynyújtó szolgálat teljesítése alatt gyakorolhatják.
-
Javasoljuk, hogy a szakmai gyakorlat javadalmazását növeljék.
-
A szakképzésben az elméleti és a gyakorlati oktatás kerüljön időbeliségében összhangba.
-
Kerüljön fokozott ellenőrzésre a szakmai partnernél folytatott gyakorlat minősége a szakképzésben.
-
Kérjük az intézményben található tankönyvállomány bővítését az iskolai könyvtár számára az egyes évfolyamokon tanuló diákok létszámának függvényében. Kérvényezzük, hogy az ingyenes tankönyveket a vizsgatantárgyakból csak az intézménnyel való tanulói jogviszony megszűnése után legyen kötelező leadni. Ha a diák a jogviszony megszűnése előtt leadja a tankönyvet, jogában állhasson visszakérnie.
-
Kérjük a nevelési-oktatási intézményekben dolgozók illetményének versenyképessé tételét.
-
Azt kérjük az oktatási kormányzattól, hogy teremtsék meg annak feltételeit, hogy a diákok anonim módon, legalább évente értékelhessék oktatóik munkáját. Annak részletes eredményei hozzáférhetőek legyenek az intézmény vezetése számára; összesített, anonimizált eredményei pedig tantárgycsoportonként legyenek elérhetők az intézmény honlapján.
-
Javasoljuk, hogy a diákönkormányzatok munkáját segítő pedagógusok tevékenységét bérpótlékkal is ismerjék el.
-
Javasoljuk a tanári adminisztrációs terhek csökkentését.